byggde Hägglunds någa militärmotorcyklar? Om man gjort sin värnplikt som MC-ordonnans från 1980 och framåt har man kanske både härliga och mindre härliga minnen av Husqvarnas militärmotorcykel 258. Soldaten som för femte gången under en och samma vecka fick lov att plocka upp automatlådan kanske ställde sig frågan ”Kunde de inte köpt något annat?”. Svaret på den frågan är att i upphandlingen där valet till slut föll på Husqvarnas 258 så valde man också mellan en militärmotorcykel från Monark och en från Hägglunds. Segrande ur upphandlingen gick faktiskt Hägglunds modell XM74 och således startade en förserie-tillverkning av 25 exemplar. XM74 beskrivs som en märklig farkost, den byggde på en lådformad helsvetsad ram med en Rotax 345cc-motor. Fjädringen hade en enkel gaffel vilket motiverades med att hjul och däck skulle vara lätta att byta. Det var dock remdriften från DAF som skulle visa sig vara en felsatsning. Det konstaterades att remmen snabbt blev för varm vilket orsakade brott och att bakhjulet låstes. För att lösa detta försökte Hägglunds med att sätta in ett frihjul som skulle motverka låsning när remmen gick av. Dock var en remlivslängd på bara 90 km ohållbart. Detta tillsammans med andra fel som exempelvis att hjulen inte klarade att hålla formen, högt motorljud, obekväma vibrationer och dålig kursstabilitet gjorde att Hägglunds till slut självmant bad Husqvarna att ta över ordern. Det hade med andra ord kunnat vara en Hägglunds-motorcykel som varit MC-soldatens parhäst.

Kedjedrift hade kanske varit en bättre lösning på Hägglunds militärmotorcykel XM74

(Visited 34 times, 1 visits today)